Zimowy spacer na Górę Sobotów

Wiązowna przysypana białym, puszystym śniegiem – najlepszy czas aby wybrać się na Górę Sobotów. Kto ma narty, sanki niech zabiera je ze sobą.

Punktem wyjścia naszego spaceru jest skrzyżowanie ul. Lubelskiej i Kościelnej przy restauracji Mazowsze

Spacer na Górę Sobotów

Przechodzimy na druga stronę ulicy i idziemy na zachód ulica Parkingową.

Spacer na Górę Sobotów (2)

Mijamy Zajazd u Mikulskich

Spacer na Górę Sobotów (3)

i zwracając szczególna uwagę na bezpieczeństwo przechodzimy pasami przez drogę krajową DK17 na ulicę Parkingową.

Przy bardzo dobrych warunkach narciarskich na tym terenie pojawiają się narciarze.

Spacer na Górę Sobotów

Na wysokości ul. Gołębia rośnie okazały wiąz, którego liść jest symbolem Wiązowny.

Za mostkiem nad Kanałem Boryszewskim skręcamy w lewo w ul. Sosnową.

Na tym skrzyżowaniu znajduje się tablica informująca, że znajdujemy się na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego im Czesława Łaszka. Dobrze jest przeczytać i stosować się do regulaminu korzystania z parku. Następnie idziemy ca 150 m ul. Sosnową. Na tym odcinku godne obejrzenia są: po prawej stronie ruiny schronów, a po lewej urokliwy, wijący się kanał Boryszewski, naturalny na tym odcinku.

Za schronem skręcamy w prawo i ścieżką pod górkę udajemy się na Górę Sobotów.

Spacer na Górę Sobotów

Po ca 60 metrach ścieżki się rozwidlają. My idziemy w prawo.

Podziwiając piękne wydmowe sosny i rozprzestrzeniające się po prawej stronie widoki dochodzimy do szczytu góry.

Góra Sobotów

Tu ze względu na wspomniane piękne widoki oraz możliwość zjazdu na nartach i sankach, zatrzymujemy się na dłużej.

Spacer na Górę Sobotów

Możemy również pospacerować lewym zboczem góry (jesienią rosną tu podgrzybki). Zimą spotykamy tu narciarzy  i saneczkarzy.

Mijamy pozostałości następnego schronu  i spacer kontynuujemy dalej, grzbietem góry, ścieżką w dół.

Spacer na Górę Sobotów.

Po prawej stronie, dość stromo w dół, odchodzą inne ścieżki, którymi również można zejść o interesującej nas drogi, jednak ze względu na piękno otaczającej nas przyrody, proponuje iść dalej prosto.

Dochodzimy do szerszej leśnej drogi i skręcamy w prawo.

Spacer na Górę Sobotów

Jeśli ktoś ma ochotę na dłuższy spacer, może skręcić w lewo i po przejściu stosownego dla potrzeb odcinka, zawrócić i wrócić w to samo miejsce. Droga jest przepiękna (dla spacerowiczów, nie dla samochodów.

Po kilkuset metrach dochodzimy do punktu nam znajomego przy mostku nad Kanałem Boryszewskim.

Ulicą Parkingową wracamy do naszego punktu wyjścia w Wiązownie, jako że pętla, którą wykonaliśmy przy Górze Sobotów znajduje się w Emowie (sołectwo w gminie Wiązowna).

Dla chcących przedłużyć swój spacer (w drodze powrotnej) proponuję skręcić w ul. Gołębią. Idąc prosto (również urokliwym terenem)  dojdziemy do koryta rzeki Mieni na wysokości oczyszczalni. Krótki spacer prawą skarpą Mini pozwoli poznać jej szczególnie urokliwy charakter i z pewnością zachęci do kilkukilometrowego dłuższego spaceru czerwonym szlakiem biegnącym jej lewym brzegiem – do czego zachęcałem w jednej z poprzednich propozycji spacerowych.