Ufortyfikowany odcinek „Wiązowna”

Share

Interesujący nas odcinek Przedmościa Warszawa przebiegał od stacji kolejowej Miłosna do Wisły w rejonie dzisiejszego Józefowa. Wybudowany został pod kierownictwem płk Wiktora Butlera i XV batalion saperów.

I Linia obrony – od Wisły przez Jarosław, Emów, Wiązownę do Góraszki przebiegała śladem niemieckiej linii umocnień z 1915 roku włączono do niej zachowane kilkadziesiąt żelbetowych schronów i ukryć przeciwodłamkowych –jedynie na tym odcinku one występowały! Następnie od Góraszki poprzez Michałówek, Boryszew aż do Miłosnej umocnienia przebiegały przez nizinne tereny, pozbawione były żelbetowych schronów i nie posiadały ukryć przed ostrzałem artylerii. Na przedpolu całej linii umieszczono zasieki z drutu kolczastego na drewnianych słupkach a na terenach leśnych wobec niedoboru drutu kolczastego stosowano zasieki ze ściętych drzew poukładanych w kierunku nacierających.

Dotąd nie udało się odnaleźć w terenie I linii obrony na odcinku Miłosna-Boryszew- Michałówek –Majdan. Przebiegała ona przez tereny zurbanizowane oraz pola uprawne i łąki . Bezpośrednio po walkach uległa likwidacji przez rolników i powracającą ludność cywilną.

II Linia obrony (dawne Bruckenkopf Warschau) przebiegająca przez zalesione stoki wydm od Góraszki przez Majdan do Starej Miłosny. Tutaj obie linie łączyły się. Do dziś ta chroniona bagnami pozycja zachowana jest w dość dobrym stanie- umocnienia ziemne z lat 1915-1920 uzupełniono dodatkowymi schronami i okopami w latach 1940-1944.

To właśnie I Linia obrony stała się oparciem dla żołnierzy   15 Wielkopolskiej DP gen Władysława Junga liczącej 67 oficerów, ok. 5.900 bagnetów, 70 szabel.

Był to najlepiej przygotowany do obrony odcinek Przedmościa Warszawa i przebieg walk w sierpniu 1920 roku w pełni dowiódł jego wartości bojowej.

Wykonanie grafik i map: Krzysztof Wegner
Tekst: Hubert Trzepałka,
Zdjęcia: Koło Terenowe Przedmoście Warszawa Stowarzyszenia Pro Fortalicium

Share